Att prata med värfamiljer

Jag har läst många bloggar att folk undrar hur det är att prata med värdfamiljer och hur man vet att det är rätt.
Jag var orolig för att prata med värdfamiljer efter som jag känner sdo minte jag vet inte hur min engelska är efter att inte har haft engelska på ca 2 år :/ + att jag har telefon skräck. Men när jag pratade med värdfamilj nummer 1 så känndes det inte alls jobbigt, okej mamman snackade jätte mycket men jag tyckte det gick riktigt bra endå. Sen värdfamilj nummer 2 så skypade jag, och mamman frågade jätte många frågor men det gick bra endå. Så då släppte det lite att prata med familjerna.
Sen hur man vet att det är rätt. Jag tyckte det kändes bra med familj nummer 1 men jag var lite orolig över åldrarna. Men den familjen valde en annan au pair. Sen värdfamilj nummer 2 så skypade jag med, och då kännde jag diret att det inte sulle funka.

Jag tror för att man ska hitta sin värdfamilj så ska man nog fundera vad vill jag ha för åldrar ? Hur många barn klarar jag av? Och sen massa mer. Men man måste fundera vadför familj skulle jag vilja ha och vad skulle jag inte klara av ( tex jag är lite bollrädd och skulle nog inte klara av en familj med barn som älskar och bara håller på med bollsporter). Men man ska absolut inte ställa in sig att så ska min värdfamilj vara utan man ska ha ett hum vad man vill ha för familj och vad man inte vill ha i en familj. Och vara öppen för alla familjer. Dock inte om man känner nej det kommer absolut inte fungera när man läser om dom. För de gjorde jag med ca 3 värdfamiljer. Och sen tycer jag inte att man ska säg att dit ska jag. För då har man mindre chans att hitta en familj (iallefall nu då kan du få vänta jätte länge på att få en familj eller så kan det bli en familj du inte alls trivs med).  När alla frågade vart jag ville hamna så sa jag att jg hittar hellre än bra familj än att hamna där jag vill.

Men när jag och min familj matchade så gick det riktigt fort ch jag kännde enda från bevet de skrev tills nu :D jag och lilltjejen har samma intressen och de känns super bra. Så mitt tips är fundera vad du vill och det kommer kännas rätt när du har hittat dn värdfamilj :) Och lycka till till alla som söker som au pairer :D



Kommentarer
Postat av: Sandra

Bra inlägg! :D

Hur känns det? Det bär ju av snart. Känns som vi inte har pratat på evigheter. Vet du någon mer som ska åka ditt datum?

kram

2011-07-09 @ 23:57:20
URL: http://vadsagersandra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0